re: provenance

Exhibition Facilitator: Avery Suzuki, Hannah Ferguson & Alex Guevremont Location: Galerie Erga Exhibition / Exposition: March 11th – 15th Vernissage: March 12th 6-9pm

Artists / Artistes

Christopher Forsyth / Keep Direction By Good Methods
Hannah Blair / fade
Julia Autumn Savoy / Plum
Kassandra Walters / emotional labour
Levana Katz / Kol
Mackenna Johnston / Mehg
Maggie McCutcheon / This Is Your Name
Paulina Bereza / Together
Pedro J Barbáchano / Omphale

Curatorial statement

re: provenance considers how individuals contextualize and interpret histories both grand and intimate. Collections and databases, photo albums and journals — archives serve as systems of exploration. The fluid nature of archiving means information is continuously reexamined inside and out. This restructuring is carried out within institutions and by individuals looking at their own histories — archaeological forays into forgetting and remembering.

The artists grapple with archival structures of knowledge as ways of making meaning, methods to make the intangible tangible. The act of archiving, of imposing personal systems of recollection, makes concrete that which risks being forgotten: feelings, moments-in-between, histories. This exhibition bears witness to both the fragility of seemingly concrete structures and to the materialization of the ephemeral.

Through a variety of mediums, the artists in re: provenance reflect on ideas of care, as well as processes of organizing and recontextualizing. While some celebrate the redemptive power of the object, others explore the boundaries of ordered systems. With this distinction in mind, the show aims to highlight the coexistence of mediated documentary perspectives, as well as intimate, tactile, and material approaches. Through these intersecting methodologies, they exert agency over narratives, historical and personal. Here, the ephemeral is captured, imaginary space is mapped — subtle threads of histories are unearthed, and given new power.

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re: provenance examine comment les individus contextualisent et interprètent les histoires, aussi grandioses qu’intimes. Au travers de collections et de banques de données, d’albums photos et de journaux — les archives y servent de systèmes d’exploration. La nature fluide de l’archivage signifie que l’information est recontextualisée de façon constante, de l’intérieur comme de l’extérieur. Cette restructuration se déroule au sein des institutions et par les individu.e.s apportant un regard sur leurs propres histoires—incursions archéologiques dans l’oubli et la mémoire.

Les artistes s’agrippent à l’archivage des structures de savoir en tant que méthode leur permettant de faire sens, dans le but de rendre l’intangible tangible. L’acte d’archiver, d’imposer des systèmes personnels de recollection, rend concret ce qui risque d’être oublié: les sentiments, les entre-moments, les histoires. Cette exposition témoigne de la fragilité des structures vraisemblablement tangibles et de la matérialisation de l’éphémère.

À travers une variété de médiums, les artistes dans re: provenance réfléchissent sur l’idée du soin, ainsi que sur les procédés d’organisation et de recontextualisation. Tandis que certains célèbrent le pouvoir rédempteur de l’objet, d’autres explorent les limites des systèmes ordonnés. Forte de cette distinction, l’exposition a pour but de mettre en lumière la coexistence des perspectives documentaires soumises à médiation, ainsi que les approches intimes, tactiles et matérielles. À travers cette multitude d’intersections méthodologiques, les artistes y placent l’entremise au-dessus des narratifs, à la fois historiquement et personnellement parlant. Ici, l’éphémère est capturé, l’espace imaginaire cartographié – des fils d’histoires intimes y sont déterrés puis dotés de nouveaux pouvoirs.

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